22.3.19

Savunma sanayinde Aselsan ile başlayan işbirliği çemberini genişletmek isteyen Şişecam, Roketsan ve TAI ile de görüşmelere başladı




Şişecam'ın beşinci üretim kası 'savunma sanayi' oluyor. Savunma sanayinde Aselsan ile başlayan işbirliği çemberini genişletmek isteyen Şişecam, Roketsan ve TAI ile de görüşmelere başladı. Şişecam Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman, "Milli tankımız için periskop camları başta olmak üzere Aselsan'ın geliştireceği çeşitli teçhizatlarda kullanılmak üzere çok çeşitli cam ve cam seramik malzemeler geliştirmeyi hedefliyoruz. Bu malzemelerin, kullanılacağı teçhizatın ihtiyacına göre termik şoka dayanıklı, mukavemeti yüksek ve konvansiyonel camlardan farklı optik performanslara sahip olmasını planlıyoruz. Şişecam tarafından geliştirilecek olan bu ürünlerin, hammaddeden başlayarak tüm aşamalarının ülkemizde üretilmesini hedefliyoruz. Şişecam için Aselsan ile başlayan yeni bir alan yaratmaya çalışıyoruz. Bu konuda Roketsan ve TAI ile de çeşitli iş birliklerine yönelik de görüşmelerimiz var" dedi. Bu stratejik açılımın yaratacağı yeni teknolojik ürünlerin nihai tüketiciye de yansıyacağını anlatan Ahmet Kırman, kimyasallar tarafında da farklı açılımların geleceğinin işaretini verdi.

Son yıllarda gerçekleştirdiği yatırımlar sonucunda düzcamda Avrupa'nın lideri, dünyada da beş büyük üreticiden biri olan Şişecam Topluluğu, bugün cam ev eşyasında dünyanın en büyük üç, cam ambalajda da dünyanın en büyük beş üreticisi arasında yer alıyor. Ayrıca soda üretiminde dünyanın dokuzuncu büyük üreticisi olan Topluluk, krom kimyasallarında ise dünyada lider konumunda bulunuyor.

Topluluk, önümüzdeki dönemde savunma sanayindeki kaslarını geliştirirken, kimyasallar grubunda ise farklı açılımlara bakacak. Şişecam Topluluğu Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Prof. Dr. Ahmet Kırman ile büyüme stratejilerini konuşurken söze Aselsan ile başladık. Kırman, "Savunma sanayi bağlamında ülkemizin de ihtiyacını gözeterek, Türkiye'nin en büyük savunma elektroniği kuruluşu Aselsan ile bir işbirliği protokolü imzaladık. Bu iş birliği kapsamında, milli tankımmız için periskop camları başta olmak üzere Aselsan'ın geliştireceği çeşitli teçhizatlarda kullanılmak üzere çok çeşitli cam ve cam seramik malzemeler geliştirmeyi hedefliyoruz" dedi. Kırman, söz konusu malzemelerin, kullanılacağı teçhizatın ihtiyacına göre termik şoka dayanıklı, mukavemeti yüksek ve konvansiyonel camlardan farklı optik performanslara sahip olmasını planladıklarını da açıkladı. Ayrıca Şişecam tarafından geliştirilecek olan bu ürünlerin, hammaddeden başlayarak tüm aşamalarının 'yerli' olacağı vurgusunu da yaptı.

Şişecam açısından 2019 stratejilerini ise "2019 yılında da özellikle yurt dışı faaliyetlerin desteğiyle dünyadaki normal büyüme oranlarının üzerine çıkacağımızı düşünüyorum. Projeksiyonlarımıza göre; 2019 ihracatın odağımız olacağı ve büyüme fırsatlarını değerlendireceğimiz bir yıl olacak" sözleriyle özetleyen Prof. Dr. Ahmet Kırman sorularımıza şu cevapları verdi:

- Aselsan'la başlayan işbirliği farklı şirketlerle büyüyecek mi?

Aselsan ile birlikte verimli biir çalışma ortamı yakalayacağımıza inanıyoruz. Üretim açısından da Şişecam için Aselsan ile başlayan yeni bir alan yaratmaya çalışıyoruz. Bu konuda Roketsan ve TAI ile de çeşitli iş birliklerine yönelik de görüşmelerimiz var. Savunma sanayi teknolojileri, dünyada teknolojilerin ileriye gitmesinde önemli rol oynuyor. Bu alanda yapılan geliştirmeler bilahare ticarileşiyor. Telefonlar, dijital ekranlar, haberleşme sistemleri, kripto işlemleri, bugüne kadar geliştirilip hayatımıza giren bir çok ürün savunma sanayi teknolojisi olarak doğdu. Bu strateji içerisinde katma değerli savunma sanayi bağlantılı ürün geliştirmenin yanı sıra bu amaçla geliştireceğimiz teknolojiyi ticari hayata aktarabileceğimizi, yeni, katma değerli ürünler yaratabileceğimizi de düşünüyoruz. Savunma sanayine yönelik Aselsan ile gerçekleştirdiğimiz iş birliğiyle başlayan bu stratejik açılımın yaratacağı yeni teknolojik ürünler ile direkt hayatımıza yansıyan tüketici odaklı ürünlere de geçiş yapabiliriz. Bu açından farkllı bir bakış açısı ve yeni bir açılım söz konusu.

- Faaliyet gösterdiğiniz mevcut alanlarda yeni bir çalışmanız var mı?

Kimyasallar alanında da çalışıyoruz. Soda ve krom türevleri dışındaki kimyasal ürün alanlarını da inceliyoruz. Açılım alanı elektronik ve kimyasalların türevleri benzer ürünlere yönelik olabilir. Buralarda arayışlarımız devam ediyor. Aslında bunu Kimyasallar Grubumuza yeni bir alan ekleme arayışı olarak da görmemek lazım. Biz açıkçası yeni bir alan arıyoruz. Bu arayış, cam ve kimyasallar dışında yeni bir grup da olabilir, kimyasallar alanında yeni bir üretim de olabilir. Önümüzdeki dönemde hem yurt içindeki hem de yurt dışındaki platformlarda Şişecam'ın stratejileri ile örtüşen, büyüme potansiyeline sahip yeni alanlar için çalışmalarımız devam edecek.

- Bu çalışmalar Şişecam'a yeni bir yatırım mı getirir? Satın alma mı?

Bu konuda bir şey söylemek için erken. Ama hiç bilmediğimiz bir alanda "greenfileld" bir yatırım yapmaktansa satın almalara her zaman daha yakın ollduğumuzu söyleyebilirim. Yeni bir alanda satın alma yapmadan Ar-Ge altyapısı oluşturma ve üretime geçiş süreçleri çok uzun soluklu araştırmalar gerektiriyor. Yeni bir alana satın alma yoluyla girip araştırmayla desteklerseniz, sahip olduğunuz know how'ın gelişme süresi hızlanır. Bu açıdan değerlendirildiğinde inorganik yatırım daha tercih edilebilir. Satın almak için birebir bir şirket görüşmemiz yok, ama portföy taramasıyla değişik alanlarda bir takım şirketler olabileceğini görüyoruz.

- Büyük resimde Şişecam'da yol ne tarafa doğru şekilleniyor?

Şişecam'ın geleneksel yapısından gelen faaliyet alanlarını daha da geliştirmeye çalışırken, yeni alanlardaki fırsatları da değerlendirmeye çalışıyoruz. Daha büyük bir yapıyı hedefl iyoruz hem yönetilebilen, hem katma değerli ürüne yönelen, hem de yüksek kapasiteli bir yapıyı muhafaza etmeliyiz.

- Mevcut alanlarda gelişme fırsatını nerede görüyorsunuz?

Otomotiv camları alanında çok iyi bir yere geldik. Otomotiv alanının büyüklüğü, düzcam grrubumuzun üçte birini geçti. 2018 yılında 11 yeni seri projeye başladık ve kapasite dolulukları artırıldı. Yüksek hacimli OEM seri üretim, yedek parça ve niş ürünler alanlarının her birinde ayrı ayrı büyüme sağladık. Üst segment modellerin satış portföyü içindeki ağırlığı arttı ve artmaya devam etmesini hedefliyoruz. Çok sayıda ürün çalışması yapıyoruz.

- Düzcamda yeni ürünler var mı?

Düzcamda kaplamalı cam portföyünde patentini aldığımız çok sayıda ürünümüz var. Kaplamalı camlar segmentinde satışa sunduğumuz 50'ye yakın ürün var. Örneğin; İstanbul Havalimanı için özel kaplamalı camlar ürettik. Şimdi bu ürünleri farklı müşterilerimiz için de satışa sunuyoruz.

Yatırım iştahı yaratmak lazım

- Çok uluslu bir şirketsiniz. Dünyadaki ekonomik konjonktürü nasıl okuyorsunuz?

Dünyada yönetilmesi zor bir ekonomik konjonktür var. Dünya ekonomisinde büyüme trendi yavaşlarken, uluslararası kuruluşlar da 2019 ve 2020 yılları küresel büyüme tahminlerini aşağı doğru revize ediyor. Ülke olarak tabiii ki biz de kendimizi küresel risk algısının bu derece yükseldiği ortamdan izole edemeyiz. Bu nedenle özellikle sanayi kesiminin üretmesi ve ihracatın desteklenmesi Türkiye açısından önem taşıyor. Verilen çok güzel teşvikler var. Mesela Ar-Ge teşvikleri çok başarılı. Bunları daha işler hale getirecek ince dokunuşların yapılması da iyi olacaktır. İthalat temeline dayanmayan, katma değer ağırlıklı ve Türkiye'de değer yaratan yatırımların hayata geçirilmesini sağlayacak bir yatırım iştahı yaratmak gerekiyor. Bürokratik açıdan daha esnek ve daha kolay çözüm üreten, yatırımın hızlı yapılmasına imkan veren bir yapıya gitmemiz lazım. Dünya Bankası tarafından hazırlanan İş Yapma Kolaylığı 2019 Endeksi'nde, Türkiye 190 ülke arasında 43'üncü sırada yer alıyor. Rapora göre iş yapma kolaylığı açısından Türkiye'ye yakın ülkeler Rusya ve Romanya. Bu açıdan daha da ilerleme kaydetmemiz lazım. Yurt dışından gelen yatırımcı, buradaki yatırımını sadece "ucuz iş gücünden faydalanmak" amacıyla yapacaksa, üretimini yüzde 80 ithalat ile gerçekleştirecekse, iş gücüne katkısı olsa da toplamda ekonomiye olan katkısı ihtiyacı karşılamaz.

Avrupa'da liderliği perçinledi

- 2019'da yatırım bütçeniz ne kadar?

600 milyon dolara yakın bir yatırım harcaması planlıyoruz. Tabii ki planlanan yatırımların hayata geçmesinde global ve bölgesel risk algısı, piyasaların gidişatı ve bizim ihtiyaçlarımız etkili olacak. Geçen yılın sonunda Balıkesir'de 100 milyon Euro'yu aşan bir yatırımla kurduğumuz cam elyaf fabrikası faaliyete geçti. İtalya'daki ikinci tesis yatırımını yaparak, Sangalli Grubu'nun Manfredonia düzcam üretim tesisini bünyemize kattık. Böylece düzcam üretim kapasitesi açısından Avrupa'daki liderliğimizi perçinledik. Hindistan'da varlığımızı güçlendirmek için yaptığımız çalışmalar da geçtiğimiz yıl meyvesini verdi. 2013 yılından bu yana yüzde 50 ortak olduğumuz düzcam üreticisi iştirakimiz HNG Float Glass Limited (HNGFL) şirketinin geriye kalan yüzde 50 hissesini de satın aldık. Şimdi, Hindisstan'da ikinci hat yatırım planı yapıyoruz. Modernizasyon ve kapasite artışlarına yönelik yatırımlarımız da sürdü.

Amerika pazarında etkinlik artacak

- O zaman Mısır'da son durum ne?

Mısır'da satın aldığımız cam ev eşyası fabrikasında üretime başladık. Mısır'daki faaliyetlerimiz cam ev eşyası alanında hammaddeye yakınlık, Orta Doğu ve Afrika ile Kuzey Amerika'ya gümrük ve vergi avantajı ile satış yapabilme gibi önemli rekabet avantajları sunuyor. Buradan ABD'ye ihracat yapmaya da başladık. Çünkü Amerika'ya ürün Avrupa'dan da gitse çok yüksek gümrük vergisiyle giriyor. Amerika pazarında daha etkin olabilmek için ağımızı ve ilişkilerimizi geliştiriyoruz. 2018'in yatırım ajandası çok yoğundu. Topluluk olarak 2018 yılında bir önceki yılın (2017 yılı için 1 milyar TL) 2.5 katından fazla, yaklaşık 2,6 milyar TL yatırım harcaması gerçekleştirdik. Ayrıca 760 milyon dolarlık ihracat geliri yarattık.

'Camdan çipi' çalışıyor

Camın ısınma kat sayısı çok yüksek olduğu için "çipi camla üretebiliir miyiz" konusu gündemde. Çiplerin performansı ısınınca düşüyor. Ama cam 1400-1500 derecelere kadar ısı sorunu olmayan bir malzeme. Biz de benzer konularda araştırmalar yapmaya devam ediyoruz. Ticarileşme kararını da talebe göre veriyoruz. Gerçekten dünyanın önemli Ar-Ge merkezinden biri olduk.

Otoda gösterge paneli cama yansıyor, kadeh ayakları eğiliyor

Mutfakta birçok ürün var. Yeni denediğimiz birçok malzeme de var. Cam Ev Eşyası Grubumuzda boyama konusunda artık hiç kimyasal kullanmadan çok sayıda ürün geliştiriyoruz. Finansman desteğiyle yerel tedarikçileri destekleyen bütünsel bir yaklaşım içindeyiz. Düzcam alanında kendiliğinden kararıp açılan camları geliştirmek üzere çalışıyoruz. Otomotiv camlarında 'head up display'i farklı şekillerde geliştirme projelerimiz var. Araçta giderken göstergeleri camda görmemizi sağlayan bu teknolojiyi daha gelişmiş, kullanılabilir ve pratik hale getirmek için çalışıyoruz. Çok ince camda dayanıklılığı artırarak daha uzun ömürlü kullanım sağlamayya çalışıyoruz. Örneğin; Nude'un Stem Zero serisinde kadehlerimizin çok ince camdan yapılan ayakları 14 dereceye kadar eğiliyor, fakat kırılmıyor. Burada "ion zırhı" teknolojisini kullandık. Bu ürünlerin tamamı bizim Ar-Ge çalışmalarımızın çıktısı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

BIST PAY ENDEKSLERİ TEMEL KURALLARI

 -  BIST 30, BIST 50 ve BIST 100 endekslerinin seçim uzaylarının Yıldız Pazar’da işlem gören paylardan oluşturulması,       -  Yürürl...